Tid til uddannelse - En uddannelsesetnografisk analyse af dyrlægestuderende og sygeplejestuderendes oplevelse af `gøremålstravlhed´
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Documents
- Fulltext
Final published version, 349 KB, PDF document
Artiklen sætter fokus på, hvordan studerende oplever og håndterer uddannelsesforløb, som i såvel uddannelse af dyrlæger som sygeplejersker præges af en markant travlhed. Artiklen baseres på langvarige feltarbejder, der gennem observationer, interviews og videodagbøger har kortlagt det studiemæssige hverdagsliv og fastholdt de professionsstuderendes egne beretninger og iværksatte strategier. De empiriske analyser henter inspiration fra de uddannelsesetnografiske forskningstraditioner, og det gennemgående begreb om gøremålstravlhed henviser såvel til omsorgsfilosofiske udspring, som til uddannelses-og sundhedssociologiske rammesætninger. Artiklen peger i forlængelse heraf på et nødvendigt opgør med travlhedens konsekvenser i det danske uddannelsessystem.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Dansk Pædagogisk Tidsskrift |
Volume | 2021 |
Issue number | 3 |
Pages (from-to) | 70-86 |
Number of pages | 17 |
ISSN | 0904-2393 |
Publication status | Published - 2021 |
- Faculty of Humanities
Research areas
Links
- https://dpt.dk/wp-content/uploads/2021/09/dpt_2021-3_art004.pdf
Final published version
Number of downloads are based on statistics from Google Scholar and www.ku.dk
No data available
ID: 290603375